Minyak Morhabshi

Artikal terkini Cheguman dalam pelbagai blog

Peralihan kuasa seterusnya

Friday, July 2, 2010


Apabila Parameswara tiba di Melaka, tempat itu hanyalah sebuah perkampungan nelayan. Tiada penguasa, tiada raja, bahkan majlis perbandaran pun belum ada.

Parameswara tidak datang seorang diri. Bersama baginda ialah seluruh pengikut terdiri daripada pembesar, tentera dan rakyat yang setia.

Dengan restu masyarakat setempat, maka rasmilah baginda menjadi raja. Bagi yang tidak bersetuju, mereka akan berpindah ke tempat lain. Mereka akan membuka pertempatan baru atau menumpang di bawah raja yang lain.

Demikianlah adatnya zaman itu.

Dari semasa ke semasa, terdapat pula kampung-kampung di sekitar Melaka yang ingin berajakan Parameswara. Maka Melaka pun meluas menjadi sebuah negeri berdaulat.

Masa berlalu, hasil pentadbiran yang teratur dan berkesan beberapa negeri lain turut ingin bernaung di bawah Parameswara. Maka Melaka bertukar menjadi sebuah negara.

Terdapat juga negeri yang dirasakan mengancam kedudukan Melaka. Situasi kerajaan zaman itu tidak akan membiarkan perkara itu berlaku. Maka secara terpaksa, negeri-negeri tersebut turut tertakluk di bawah Melaka. Salah satunya melalui peperangan.

Maka terbentuklah empayar.

Jika dilihat perkembangan di atas, kita akan mengesan bahawa berlaku pengambil alihan kuasa oleh satu pihak ke atas pihak lain. Itulah yang disebut sebagai penguasaan, penjajahan atau penaklukan.

Proses di atas tidak sahaja berlaku di Melaka bahkan di seluruh dunia. Ia tidak sahaja dilakukan kerajaan Melaka malah oleh semua kerajaan di dunia, tidak terkecuali kerajaan Islam.

Maka pada suatu ketika, Melaka pula diserang dan dijajah oleh kuasa lain (Portugis, 1511). Setelah itu diambil alih pula oleh Belanda pada tahun 1641.

Seterusnya Inggeris menguasai tanah air kita tetapi dengan cara berbeza. Sesuai dengan sistem kapitalis yang dianuti mereka, pendekatan lebih lembut digunakan berdasarkan tawaran keuntungan: permintaan dan penawaran. Tidak ketinggalan melalui ugutan dan ancaman.

Adakah hal tersebut masih berlaku di zaman atau milinium ini? Fikirkan sendiri. Mungkin anda boleh membandingnya dengan globalisasi.

Secara rasminya, zaman penaklukan melalui peperangan telah berlalu. Namun bukan bermakna penjajahan sudah terhenti.

Jika kita buat sedikit kajian, peralihan kuasa sudah bertukar kaedahnya. Ia dilakukan melalui demokrasi dan globalisasi.

Apabila kita merdeka, mahu tidak mahu kita mewarisi sistem yang ditinggalkan British yang menganut faham kapitalis. Turut diwarisi ialah sistem demokrasi.

Asas demokrasi adalah sebagaimana kata-kata Abraham Lincoln: 'dari rakyat oleh rakyat untuk rakyat.

Dalam proses demokrasi, setiap individu memiliki satu kuasa undi. Rakyat memilih pemimpin dari kalangan mereka sendiri. Rasionalnya ialah apabila berlaku sebarang natijah, rakyat sendirilah yang akan menghadapi dan menanggungnya.

Sejak merdeka, negara kita sudak melalui 12 kali pilihan raya. Tidak lama lagi pilihanraya yang ke-13 akan berlangsung. Kelompok mana pula yang akan berkuasa kali ini?

Selama 12 penggal negara ditadbir oleh Perikatan atau Barisan Nasional. Tunggaknya ialah UMNO yang mewakili orang Melayu. Hal ini bermakna setelah kejatuhan Melaka 1511, orang Melayu kembali berkuasa di tanah air sendiri mulai 31 Ogos 1957.

Jika dilihat perkembangan mutakhir, hasrat untuk mengubah tradisi ini semakin ketara. Kemenangan tipis BN dalam PRU-12 menguatkan semangat pihak pembangkang untuk mengambil alih teraju pemerintahan.

Dalam barisan pembangkang, parti yang paling dominan ialah DAP yang dikuasai kaum Cina dan sedikit Ikaum India. PRU-12 dan beberapa PRK menyaksikan keghairahan pengundi cina untuk memilih parti itu semakin ketara.

Terbaru, kajian statistik mendapati setiap 40 orang pengundi baru yang mendaftar, hanya ada seorang Melayu. Hal ini bermakna apabila berlangsung PRU-13, DAP dengan mudah akan menjadi parti terbesar.

Kenyataan Demang tersebut berdasarkan kecenderungan pengundi cina yang mengundi berdasarkan kaum dan parti. Kajian mendapati sejak dulu hampir semua bandar (pertempatan cina) akan mengundi DAP.

Melihat pada analisis keputusan PRK selepas PRU-12, kecenderungan tersebut bukan sahaja berterusan malah semakin ketara.

Maka Demang jangkakan PRU-13 nanti peralihan kuasa hampir pasti akan berlaku. Orang Melayu akan melihat politik negara dikuasai oleh kaum cina.

Maka sejarah baru akan mencatatkan:
1400 Melayu
1511 Portugis
1641 Belanda
1824 Inggeris (Perjanjian London)
1942 Jepun
1945 Cina Bintang Tiga
1946 Inggeris
1957 Melayu
2011 Cina DAP

Masa tu, barulah orang Melayu faham erti 'putih mata'.


Salam perjuangan,

0 comments:

Post a Comment

Yang paling diminati

Latar belakang blog Cheguman Online

Baru-baru ini Panglima Perang Cyber, YDP BPN menegur saya:

"Kenapa Cheguman tidak menulis macam dulu?"

Saya termenung seketika dengan teguran tersebut. Apa perbezaannya? Apa yang kurang? Apa yang istimewanya dahulu?

Sejenak saya menoleh dan merenung kembali jejak perjalanan Demang Lebar Daun mengemudi Waadat sejak Mac 2008. Secara jujur saya akui sering tersepit antara kualiti dengan kuantiti. Hambatan terhadap populariti bagi menarik seramai mungkin khalayak pembaca sering mengorbankan kualiti persembahan.

Barangkali ia suatu ironi namun itulah hakikatnya. Persaingan merebut pengunjung mengasak para blogger memanipulasi isu sebanyak mungkin. Kebanyakan blogger perlu membuat 'update' sekerap yang boleh, termasuk menggunakan tajuk-tajuk sensasi.


Demikian juga diri ini. Dalam usaha meletakkan Waadat dalam senarai teratas 'blog list', hasil tulisan berbentuk analisis dan pemikiran metakognitif telah bercampur dengan artikal-artikal berbentuk berita dan komentar terhadap isu semasa.

Ibarat kain cukin yang ditarik ke atas terbuka di bawah ditutup bawah atas terbuka maka saya cuba seupaya mungkin memaksimum kemampuan diri dicelah kekangan yang ada.

Cuma yang saya khuatir ialah jika akar tak jejak di bumi sedangkan pucuk pula gagal menggapai awan. Bagai kiambang yang terapung di air, terpaksa membahagi diri tiap kali biduk menghampiri.

Dalam keterbatasan itu makanya saya mengambil suatu keputusan untuk mengasingkan dan menghimpun penulisan saya kepada beberapa bahagian:

1) tulisan-tulisan berbentuk berita dan isu semasa akan kekal dalam blog
Waadat.

2)
'Cheguman Online' menjadi wadah untuk saya berinteraksi lebih rapat dengan anda semua melalui tulisan-tulisan berbentuk perkongsian pengalaman, perasaan, pandangan hidup termasuk metakognitif serta falsafah.

3) wacana pendidikan dimuatkan dalam blog
4arif2010.

4) petua, ramuan, rawatan alternatif, dan perubatan herba tradisional kekal di blog
Morhabshi.
Ertinya saya akan menulis dalam empat medan blog berbeza mengikut kritia masing-masing. Semua tajuk-tajuk dan intro setiap entri saya sisipkan di sebelah kiri blog ini agar para pengunjung boleh menyemak entri terkini serta membuat pilihan bacaan.

Dalam pada itu saya akan terus menulis dalam blog-blog lain selaku penulis jemputan. Semuanya saya paparkan di sebelah kiri blog ini. Semua hasil tulisan tersebut akan dikumpulkan secara automatik dalam blog 'Cheguman Online'.

Hal ini bermakna blog 'Cheguman Online' akan menjadi blog sehenti atau portal yang berfungsi memaparkan semua aktiviti saya dalam talian, termasuk Face Book dan sebagainya.

Akhir kata saya dengan rendah diri mengharapkan sahabat-sahabat dan sekalian pengunjung untuk bertukar pendapat serta pandangan secara terbuka sambil mengamalkan etika murni rakyat Malaysia.

Saya mengucapkan jutaan terima kasih atas sokongan kalian semua sepanjang penglibatan saya dalam komuniti maya sejak 1999.

Ampun dan maaf jika terdapat kesalahan atau ketelanjuran bicara saya selama ini.

Salam 1 Malaysia.

Salam hormat,

Salam hormat,

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP