Minyak Morhabshi

Artikal terkini Cheguman dalam pelbagai blog

Menjadi bijaksana 170914

Sunday, September 21, 2014

(Menginsafi Sebab Penciptaan Diri)

Kenalkah anda tumbuhan ini? Ada yang namakannya Bunga Pukul 10.

Sekitar 10.00 pagi ia akan mengembangkan kelopak bunganya, memberi kebahagiaan pada orang yang memandang sebelum menguncup dan gugur ke bumi menjelang tengahari.

Petang, meski tidak lagi terampil cantik namun diam-diam ranting-rantingnya menghulur putik baru tanpa manusia sedar.

Esok, ia akan mulai sekali lagi kitaran hidup dan mengumpan manusia untuk terus menyayanginya.

Dalam pada itu tak ramai manusia sedar dedaunnya melepaskan oksigen sambil menyerap karbon dioksida bagi mengimbangi ekosistem bumi.

Demikian setiap hari sang pohon mengabdi diri pada Yang Esa sehinggalah ajal menjemputnya kembali mereput menjadi tanah.

Adakah kita sepatuh dan setaat itu?
Kita juga makhluk sebagaimana pokok. Namun kita tidak terpacak di satu-satu tempat sampai mati. 
Kita diberi peluang untuk ke sana ke sini sesuka hati.

Mempunyai kaki menjadikan manusia boleh bergerak ke sana ke mari. Namun ia masih belum cukup tanpa mata yang menjadi radar untuk mengetahui lokasi yang dituju.
Mata juga mengesan objek-objek yang menjadi penghalang dan mengenal tanda-tanda yang membawa ke tempat yang dituju.

Tidak cukup dengan mata, kita juga diberi telinga bagi mengesan objek-objek yang mengeluarkan bunyi.

Kita juga dibekalkan kulit untuk mengesan sesuatu yang tersentuh, hidung yang bertindak mengenali bau, dan lidah sebagai deria yang peka dengan rasa.
Itulah radar kita.

Kelima-lima alat pengesan tersebut bertanggung jawab menghantar maklumat mengikut pengkhususan masing-masing ke pusat pemprosesan yang dinamakan otak.

Ada masanya MATA yang mulakan dulu.
Ada sesuatu yang terlayar di hadapannya lalu maklumat itu dihantar ke otak untuk dianalisis. Ciri-ciri objek dikenalpasti dan diberi kod khas agar semua sistem mengenalinya untuk tindakan selanjutnya.

Walaupun maklumat telah lengkap namun tidak semua disusuli tindakan proaktif. Selalunya disimpan sahaja di dalam memori.

Cuma apabila dirasakan penting maka barulah otak menggerakkan anggota tertentu untuk bertindak.

Persoalannya, bahagian manakah pada diri kita yang membuat keputusan bahawa sesuatu perkara itu PENTING dan perlukan tindakan?
Di sinilah perbincangan kita bermula.

Semua manusia tidak terlepas daripada membuat keputusan namun ada beberapa tingkat keputusan yang biasanya ditanggapi sebagai:
Tindakan bodoh.
Tindakan normal.
Tindakan bijak.
Tindakan bijaksana.

Mana satukah pilihan kita? Adakah kita akan menjadi seperti pokok Bunga Pukul 10.00 tadi yang akur dengan faktor penciptaan diri atau seperti haiwan liar yang membaham mangsa sesuka hati?

2 comments:

IBU PUSPITA June 19, 2015 at 5:44 AM  

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN March 29, 2016 at 6:14 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

Yang paling diminati

Latar belakang blog Cheguman Online

Baru-baru ini Panglima Perang Cyber, YDP BPN menegur saya:

"Kenapa Cheguman tidak menulis macam dulu?"

Saya termenung seketika dengan teguran tersebut. Apa perbezaannya? Apa yang kurang? Apa yang istimewanya dahulu?

Sejenak saya menoleh dan merenung kembali jejak perjalanan Demang Lebar Daun mengemudi Waadat sejak Mac 2008. Secara jujur saya akui sering tersepit antara kualiti dengan kuantiti. Hambatan terhadap populariti bagi menarik seramai mungkin khalayak pembaca sering mengorbankan kualiti persembahan.

Barangkali ia suatu ironi namun itulah hakikatnya. Persaingan merebut pengunjung mengasak para blogger memanipulasi isu sebanyak mungkin. Kebanyakan blogger perlu membuat 'update' sekerap yang boleh, termasuk menggunakan tajuk-tajuk sensasi.

Demikian juga diri ini. Dalam usaha meletakkan Waadat dalam senarai teratas 'blog list', hasil tulisan berbentuk analisis dan pemikiran metakognitif telah bercampur dengan artikal-artikal berbentuk berita dan komentar terhadap isu semasa.

Ibarat kain cukin yang ditarik ke atas terbuka di bawah ditutup bawah atas terbuka maka saya cuba seupaya mungkin memaksimum kemampuan diri dicelah kekangan yang ada.

Cuma yang saya khuatir ialah jika akar tak jejak di bumi sedangkan pucuk pula gagal menggapai awan. Bagai kiambang yang terapung di air, terpaksa membahagi diri tiap kali biduk menghampiri.

Dalam keterbatasan itu makanya saya mengambil suatu keputusan untuk mengasingkan dan menghimpun penulisan saya kepada beberapa bahagian:

1) tulisan-tulisan berbentuk berita dan isu semasa akan kekal dalam blog
Waadat.

2)
'Cheguman Online' menjadi wadah untuk saya berinteraksi lebih rapat dengan anda semua melalui tulisan-tulisan berbentuk perkongsian pengalaman, perasaan, pandangan hidup termasuk metakognitif serta falsafah.

3) wacana pendidikan dimuatkan dalam blog
4arif2010.

4) petua, ramuan, rawatan alternatif, dan perubatan herba tradisional kekal di blog
Morhabshi.
Ertinya saya akan menulis dalam empat medan blog berbeza mengikut kritia masing-masing. Semua tajuk-tajuk dan intro setiap entri saya sisipkan di sebelah kiri blog ini agar para pengunjung boleh menyemak entri terkini serta membuat pilihan bacaan.

Dalam pada itu saya akan terus menulis dalam blog-blog lain selaku penulis jemputan. Semuanya saya paparkan di sebelah kiri blog ini. Semua hasil tulisan tersebut akan dikumpulkan secara automatik dalam blog 'Cheguman Online'.

Hal ini bermakna blog 'Cheguman Online' akan menjadi blog sehenti atau portal yang berfungsi memaparkan semua aktiviti saya dalam talian, termasuk Face Book dan sebagainya.

Akhir kata saya dengan rendah diri mengharapkan sahabat-sahabat dan sekalian pengunjung untuk bertukar pendapat serta pandangan secara terbuka sambil mengamalkan etika murni rakyat Malaysia.

Saya mengucapkan jutaan terima kasih atas sokongan kalian semua sepanjang penglibatan saya dalam komuniti maya sejak 1999.

Ampun dan maaf jika terdapat kesalahan atau ketelanjuran bicara saya selama ini.

Salam 1 Malaysia.

Salam hormat,

Salam hormat,

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP